> Advies > Bijzondere situaties > Liefdesverdriet: hoe kom ik over mijn ex heen?

Bijzondere situaties

Liefdesverdriet: hoe kom ik over mijn ex heen?

Mensen die liefdesverdriet hebben voelen zich ziek, en dat is niet iets wat zich ‘tussen hun oren’ afspeelt, het klopt echt. Na de breuk hebben mensen met liefdesverdriet ook het gevoel dat dit verdriet nooit stopt. Toch blijkt dat zo een intens verdriet sneller voorbij gaat dan gedacht.

Liefdesverdriet: hoe kom ik over mijn ex heen?

Amerikaanse onderzoekers hebben ontdekt dat mensen met liefdesverdriet verwachten dat ze minstens drie maanden diep ongelukkig gaan zijn. Toch bleek dat ze, eens die drie maanden voorbij waren, helemaal niet meer zo verdrietig waren. Maar toch, niemand is graag ongelukkig en er zijn wel enkele dingen die u kunt doen om heel het rouwproces sneller te laten gaan

Zachte heelmeesters maken stinkende wonden

Korte en krachtige pijn dus. Doe alles weg wat u aan uw ex doet denken. Onderzoek heeft zelfs uitgewezen dat het echt letterlijk pijn aan de brein kan doen als u telkens weer geconfronteerd wordt met foto’s, kadootjes... Deze ontwenningskuur moet minstens drie maanden duren. Vermijd ook het restaurant waar jullie samen gingen eten, de lievelingskroeg van hem en koop haar lievelingswijn niet meer. En nog belangrijker: vermijd elke contactvorm. Geen telefoontjes of sms’jes, geen bezoekjes, maar ook geen facebookpagina bezoeken, of naar plaatsen gaan waar u risico loopt om die ex tegen te komen.

Overtuig uzelf van de breuk

In een Amerikaans onderzoekje lieten de onderzoekers een groep met mensen met liefdesverdriet drie dagen naar elkaar schrijven over het voordeel van hun breuk. De tweede groep lieten neutrale dingen schrijven en een derde groep moest vooral schrijven over de negatieve gevolgen van hun breuk. De eerste groep rapporteerde zelfvertrouwen en wijsheid. Hierdoor was het voor deze groep makkelijker om hun verdriet sneller te relativeren en naast zich te zetten.

Kom die snotterzetel uit

Dagen wenen en snotteren, dat mag, maar op een geven moment moet je stoppen. Door in het verdriet te blijven zitten zorgt u er immers voor dat er te weinig dopamine in uw hersenen zit. Dopamine zorgt onder andere voor de regulatie van ons emotioneel gedrag (in het bijzonder gedrag dat bepaald wordt door beloning en straf). Kom dus die zetel uit en ga op zoek naar afleiding, ga uit, ga vrienden opzoeken, doe nieuwe ervaringen op zodat uw dopamine weer stijgt en u weer meer energie en plezier hebt.

Zorg voor uzelf

Uw sportschoenen aantrekken is een van de eerste dingen die u te doen staan. Door te lopen komen er endorfines vrij en die hebben een positief effect op weemoedigheid. Als u de kast induikt, kies dan voor koolhydraatrijk voedsel (zoals aardappelen, rijst, suikers en honing). Dit stimuleert de aanmaak van de neurotransmitter serotonine en zorgt dat u meer zelfvertrouwen krijgt. Hetzelfde effect krijgt u met bananen, noten en kwark, want dat voedsel bevat veel tryptofaan.

Test Parship gratis

Ik ben
Ik zoek

De Algemene voorwaarden en de privacyverklaring zijn van toepassing. Met een gratis lidmaatschap ontvangt u via e-mail regelmatig aanbiedingen voor het betaalde lidmaatschap en andere producten van PE Digital GmbH (op elk moment opzegbaar).

Waarover wilt u nog meer lezen?
Error with static Resources (Error: 418)