> Advies > Partnervoorstellen & Profielen > Ik over mezelf

Partnervoorstellen & Profielen

Ik over mezelf

Of het nu gaat om een muurbloempje of een bedreven zelfpromotor: wie op het internet een partner zoekt, ontkomt er niet aan zich aan anderen voor te stellen. Maar hoe kan ik mezelf zo beschrijven dat de "ware", d.w.z. iemand die bij mij past, zich voor mij interesseert? Dat gaat het beste in de Parship-rubriek "Ik over mezelf". Hoe u dit aanpakt, toont onze leidraad.

Ik over mezelf

- "Hallo, ik ben Peter... uhm...wat voor werk doe jij? - "Ik ben Sandra... uhm... ik ben kapster." - "Uhm... tja... interessant!"

Zo klinkt het normaal gesproken ongeveer als twee mensen die nog niet eerder hebben kennisgemaakt elkaar "in het wild" tegenkomen. Maar terwijl bij een persoonlijke ontmoeting de gebrekkige formuleringen gemakkelijk kunnen worden gecompenseerd door uitstraling of bijvoorbeeld een fascinerend spleetje tussen de tanden, komt het er op internet juist op aan eerst de juiste woorden te vinden om uit te drukken wie men is, wat men wil en waarvan men droomt.

Durf uzelf te promoten

"Natuurlijk is men eerst onzeker: wat moet ik schrijven?" Nicole Schiller, ledencoach bij Parship, kent uit talrijke gesprekken de moeilijkheden die velen ervaren als ze zichzelf moeten beschrijven. Parship.nl geeft zijn premium-leden in de rubriek "Ik over mezelf" al vóór het eerste contact de mogelijkheid informatie over zichzelf te geven aan de hand van een aantal gegeven vragen. Vele mensen zijn een beetje schuw, weet de psychologe, want men wil zich niet aan anderen opdringen en zichzelf ook niet bewieroken. Daarom zien sommigen er liever vanaf zich via deze weg voor te stellen. En dat terwijl er in de ervaring van de psychologe nauwelijks iets met meer belangstelling wordt gelezen - de informatie over de eigen persoon is voor de meesten het belangrijkste selectiecriterium. Ze adviseert daarom de rubriek "Ik over mezelf" zo snel mogelijk na het ingaan van een Parship-lidmaatschap in te vullen om meer kans te maken door anderen opgemerkt te worden. Bovendien worden zo de eerste stappen bij het aanknopen van contacten aanzienlijk vergemakkelijkt. Men kan dan immers verwijzen naar de informatie die al uit de rubriek bekend is en heeft meteen een gespreksonderwerp.

Men hoeft geen Shakespeare te zijn...

Maar met welke regels moet u rekening houden als u zich aan anderen voorstelt? Nicole Schiller adviseert de titel "Ik over mezelf"letterlijk te nemen en de beschrijving van uw eigen persoon zo concreet mogelijk te maken. Wie de halve zin "Een dag is voor mij perfect..." aanvult met "als de zon schijnt", laat zich daarmee als enigszins bescheiden kennen en zegt verder zeer weinig over zichzelf. Het is al veel beter en persoonlijker als u uw lievelingsbezigheden bij elkaar zet en de lezer informatie over uzelf geeft waarin hij/zij overeenkomsten of interessante dingen kan ontdekken ("als ik met mijn hond rond het meer jog", "als ik met twee vingers aan de steile wand van de K1 hang en in de 2.500 meter diepe afgrond kijk"). Juist vrijetijdsactiviteiten of hobby's zeggen veel over iemand. Wie bijvoorbeeld graag schildert of een hartstochtelijke duiker is, viool speelt of in een gospelkoor zingt, moet niet schromen dat ook te benadrukken, want iemands manier van leven zegt uiteindelijk het meeste over wie men eigenlijk is.

Wie ben ik?

Natuurlijk is het niet de bedoeling dat men zich in deze, laten we zeggen "aan iedereen" gerichte boodschap volledig blootgeeft. Maar zelfs als men nog wat informatie voor de latere e-mailcorrespondentie of het persoonlijke contact wil bewaren, is het toch nuttig een concreet en kloppend beeld van zichzelf neer te zetten. Daarvoor kan het al voldoende zijn gewoonweg uw dagelijkse leven te beschrijven of belangrijke personen in uw leven te noemen ("Drie dingen die voor mij belangrijk zijn: mijn prachtige tuin, een goed gesprek met mijn volwassen dochter, appeltaart"). Gewoonweg de dingen opnoemen waar men erg van houdt dan wel een afkeer van heeft kan ook verduidelijken wat voor persoon u bent in uw eigen ogen ("Ik zit graag op het terras van mijn boerderij", "...vermijd jetsetfeestjes", "...hecht veel waarde aan samenzijn..."). En ook over het uiterlijk moet men zo concreet mogelijk worden - en niet te bescheiden zijn. De kleur en lengte van het haar, het figuur... - allemaal dingen waar anderen in geïnteresseerd zijn. Nog belangrijker dan de harde feiten zijn echter "de zachte factoren": hoe schat ik mijn eigen aantrekkelijkheid in, hoe beschrijf ik mijn persoonlijke stijl? Ga ik alleen maar de deur uit als ik perfect opgemaakt ben en voor de gelegenheid gepaste kleding aan heb of ga ik meestal nonchalant en losjes gekleed op weg? Zo roept men bij de lezer bepaalde innerlijke beelden op en bereikt daarmee eerder dat iemand zich door de informatie aangesproken voelt.

Zelfprofilering zonder arrogantie

Ook als een zelfbeschrijving niet volgens de genoemde regels is opgesteld, kan deze natuurlijk - bijvoorbeeld door een portie humor - precies de ware aanspreken. Al te specifieke grapjes voor insiders of verdekte toespelingen op deze of gene Tibetaanse cultauteur die slechts in een oplage van 35 exemplaren is gepubliceerd, zijn voor de meesten echter maar een ding: onbegrijpelijk. Vermijdt u ook een overdreven negatieve beschrijving van uzelf of meelijwekkend geklaag over uw laatste mislukte relaties ("Mijn liefdesleven is een catastrofe, haal me hier uit!") Het belangrijkste is ook hier: authentiek blijven. Juist wat betreft de beschrijving van uw uiterlijk wil dat echter niet zeggen dat u uzelf moet kleineren of het alleen maar over uw onvolkomenheden moet hebben. Wie bijvoorbeeld zichzelf beschrijft als "uit frustratie ben ik meer in de breedte dan in de lengte gegroeid", wekt daarmee misschien eerder de indruk ernstige psychische problemen te hebben dan een ontwapenende eerlijkheid. Dit laatste kan ook bij het onderwerp erotiek ronduit problematisch zijn. Wie de zin "Drie dingen die voor mij belangrijk zijn" aanvult met "Seks, seks en... seks", loopt door zoveel openhartigheid wellicht een paar leuke contacten mis. Als u niet echt uitsluitend mannen of vrouwen wilt aanspreken die dezelfde beperkte interesses hebben, kunt u zich beter wat tactvoller uitdrukken. Bedenkt u daarbij steeds dat sleutelwoorden zoals seks een bepaalde signaalfunctie hebben die de andere facetten van uw persoonlijkheid naar de achtergrond zouden kunnen dringen.

Maar hoe?

Maar wat dan te doen als u alle tips hebt gelezen en er nog steeds gewoon geen inspiratie in u opkomt? Beste oplossing: het aan vrienden vragen. Als u het niet meer weet, kunt u gerust op het oordeel van uw vrienden vertrouwen. Voordeel: vrienden zijn meestal positiever in hun inschatting dan men zelf is en zien vaak beminnelijke of bijzondere aspecten in iemands persoonlijkheid die men zelf helemaal niet waarneemt. Gebruikt u ook alledaagse situaties als associatiehulp: vraagt u zich af wat u zelf graag van een onbekende zou willen weten en geeft u dan op precies dezelfde manier ook informatie over uzelf. Probeert u, indien mogelijk, uzelf in bepaalde groepen "in te delen" en uit te drukken waarin u zich onderscheidt van anderen ("grotestadsmens, geen provinciaal", "enthousiaste knutselaar", "niet sportief!"). Vraagt u zich ten slotte af: hoe ben ik in het dagelijkse leven, wat is mijn stijl en wat maakt mij uniek? Voor het overige: de teksten kunnen te allen tijde veranderd worden, dus u kunt alles rustig uitproberen. Als een tekst u later niet meer bevalt, kunt u deze zonder problemen door een geschiktere tekst vervangen. In elk geval is het raadzaam alles aan het einde nog eens door te lezen en te proberen zich in te leven in de mannen of vrouwen die de tekst onbevooroordeeld lezen. Hebt u het gevoel dat de tekst u goed beschrijft? Zouden vrienden of familieleden u in deze zinnen herkennen? Zo ja, dan hebt u alles goed gedaan en kunt u rustig afwachten tot Mr. of Miss Right zich meldt.

Test Parship gratis

Ik ben
Ik zoek

De Algemene voorwaarden en de privacyverklaring zijn van toepassing. Met een gratis lidmaatschap ontvangt u via e-mail regelmatig aanbiedingen voor het betaalde lidmaatschap en andere producten van PE Digital GmbH (op elk moment opzegbaar).

Waarover wilt u nog meer lezen?
Error with static Resources (Error: 418)