Gebruik van aanbevelingssystemen
01-07-2025
I. Transparantie over het gebruik van AI en aanbevelingssystemen
Parship maakt geheel of gedeeltelijk gebruik van geautomatiseerde systemen om de gebruikers op het platform bepaalde informatie voor te stellen of bepaalde informatie uit te lichten (zogenaamde aanbevelingssystemen).
Dankzij onze aanbevelingssystemen kan Parship inschatten hoe goed gebruikers potentieel bij elkaar passen. Het gebruik van door algoritmen ondersteunde systemen, lijsten of scores draagt hiermee bij aan een inhoudelijk relevante en persoonlijke gebruikerservaring.
We hebben deze veelgestelde vragen opgesteld om alle gebruikers op een heldere en begrijpelijke manier uit te leggen welke aanbevelingssystemen Parship gebruikt, met welk doel deze gebruikt worden, welke logica achter de systemen steekt, in welke verhouding de ene parameter tot de andere staat en op welke manier gebruikers deze kunnen wijzigen of beïnvloeden.
II. Welke aanbevelingssystemen gebruikt Parship? Op welke delen van het platform worden deze aanbevelingssystemen gebruikt?
1) Discover List / Smart Score
De Discover List is een weergave van de gebruikersprofielen van andere leden die de eigenaar van het profiel als partnervoorstellen getoond worden. De volgorde van de getoonde partnervoorstellen wordt bepaald op basis van verschillende criteria.
Met name onderstaande parameters zijn relevant voor de indeling:
• Smart Score
De zogenaamde Smart Score is een puntenwaardering waarmee aan de hand van de onderliggende parameters wordt berekend hoe goed het ene profiel bij het andere past.
De Smart Score is gebaseerd op een algoritmisch systeem dat een score genereert op basis van verschillende gegevenspunten. De uitkomst hiervan bepaalt de volgorde van de partnervoorstellen. Gebruikers die aan de hand van de Smart Score heel goed bij het profiel passen, verschijnen hoger op de lijst.
De Smart Score gaat uit van diverse criteria, waaronder de hoeveelheid en lengte van de ingevoerde informatie op het partnerprofiel, vrijgegeven profielfoto’s, de afstand, aangegeven interesses en de waarschijnlijkheid van antwoorden op basis van eerder antwoordgedrag.
• Lidmaatschaps- en activiteitsstatus
Ook de vraag wanneer de meest recente activiteit op het platform heeft plaatsgevonden, beïnvloedt de volgorde.
• Matchpunten
Een belangrijk criterium voor de volgorde van de Discover List zijn daarnaast de matchpunten, die voortkomen uit de overeenkomst tussen de vragenlijsten die elk lid na registratie invult.
De gebruiker kan de aanbevelingen op de Discover List van bovengenoemde parameters beïnvloeden door bijvoorbeeld de informatie op het eigen gebruikersprofiel te veranderen. Getoonde gebruikers waarin geen interesse is, kunnen handmatig worden verwijderd uit de partnervoorstellen en worden daarna niet meer getoond in de lijst.
2) Uitgelichte profielen
Nadat een gebruiker de registratie heeft voltooid, worden steeds drie profielen op bovenstaande wijze getoond.
Welke profielen als zeer goed passend worden beschouwd en daardoor worden getoond, wordt hoofdzakelijk bepaald aan de hand van het beschreven Smart Score-algoritme. Daarnaast worden profielen van gebruikers getoond als uitgelicht profiel wanneer ze ten minste één profielfoto hebben geüpload die door Parship is vrijgegeven.
3) Partnervoorstellen als pushbericht
Gebruikers ontvangen regelmatig op algoritmen gebaseerde partnervoorstellen als pushbericht, wanneer ze het ontvangen van meldingen over partnervoorstellen voor hun profiel geactiveerd hebben. Bij deze meldingen worden profielen wederzijds aan elkaar voorgesteld.
De criteria die voor het ontvangen van partneraanbevelingen meewegen zijn onder andere de activiteit van de gebruiker (aan de hand van de datum van de laatste login en de totale activiteit in de voorgaande weken) en de compatibiliteit aan de hand van de matchpunten.
Gebruikers kunnen deze aanbevelingen beïnvloeden door hun activiteit op het platform en door de instellingen over het ontvangen van meldingen over partnervoorstellen. Instellingen over het ontvangen van e-mails met reclame zijn zowel via de instellingen op het eigen profiel als door het afmelden voor toekomstige reclamemails mogelijk.